HKB Blog

HKB

De aanhouder wint!

Sommige ondernemers denken dat ze worden ervaren als een lastpak als ze follow-up gesprekken voeren. Er heerst dan de angst dat dit ertoe zal leiden dat de prospect het product of de oplossing zal afwijzen. Daarom maken veel ondernemers de fout om maar een of twee keer op te volgen. 

Lees verder »
HKB

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel is een hulpmiddel dat het proces beschrijft waarbij suspects ook daadwerkelijk klant worden. De sales funnel wordt ingezet om een forecast te kunnen maken. Een forecast is een voorspelling van de omzet die je kunt behalen bij een bepaalde (verkoop)inspanning. Daarmee is een sales funnel bij uitstek geschikt om accountmanagers en verkopers goed te kunnen sturen.

Lees verder »
positionering
HKB

Wat is jouw onderscheidend vermogen?

Bekijk jij je bedrijf wel eens door de ogen van een klant? Pas als je een goed beeld hebt van de punten waarmee jij je van concurrenten onderscheidt, kun je jouw merk of formule positioneren in de markt. Waarom zijn je klanten tevreden over jouw product of dienst? Je bedrijf bekijken vanuit het perspectief van de klant geeft je inzicht in wat je beter kan doen voor je klant ten opzichte van je concurrenten.

Lees verder »
hoe plannen
HKB

Het nut van plannen

Zou er iemand plannen dat hij mislukt of failliet gaat? Of gaan bedrijven failliet omdat ze niet plannen? Als je niet weet welke kant je op wilt, hoe weet je dan of je jouw doel zult bereiken. Als je zegt dat je niet vooruit plant, omdat zaken toch altijd anders lopen, dan moet je eens denken aan het volgende voorbeeld van Steven Covey (De 7 eigenschappen van effectieve families, 2007)

Lees verder »
koude acquisitie
HKB

Koude acquisitie, ga ervoor!

Het werven van nieuwe klanten versnelt bedrijfsgroei en verkleint risico’s, maar toch is het verrichten van koude acquisitie ongebruikelijk in het MKB (brrrr). 

Zonde! Zeker wanneer je weet dat: 

Doorgaans 80% van je omzet afkomstig is van 20% van je klanten; 
Een bedrijf jaarlijks gemiddeld 10% van haar klanten verliest aan of de concurrent, faillissement, fusering, overlijden en/of verhuizing. 

Lees verder »
veerkracht werknemers
HKB

Maak je medewerkers veerkrachtiger

Een belangrijk onderdeel van een veerkrachtige organisatie is de mate waarop werknemers kunnen meebewegen met al deze veranderingen. Een blog over wat de mogelijkheden zijn om de veerkracht van de werknemers te vergroten

Lees verder »