HKB Frans Timmers, de strategie specialist voor jouw branche

Het is mijn missie ondernemers met meer succes, plezier en rust te laten ondernemen. Veel van hen zijn erg gepassioneerd over hun product en het ambacht om tot dat product te komen. Maar ze krijgen echter niet altijd evenveel energie van allerlei bedrijfsmatige aspecten die bij het ondernemerschap komen kijken. Juist die zaken waar je als ondernemer van wakker kunt liggen. Als adviseur sta ik naast hen en ben ik hun sparringpartner op velerlei gebied.

Wij zien dat veel plannen in de la verdwijnen en de creativiteit onbenut blijft. Een ondernemer wordt nogal eens te veel geleid door de waan van de dag. Wij herkennen en begrijpen dit en creëren met onze HKB methode een structuur waarin er plaats en prioriteit is voor het werken aan je bedrijf in plaats van alleen maar in je bedrijf.

Gecombineerd met mijn jarenlange ervaring in de groente-fruit en sierteelt sector vormt dit een effectieve aanpak voor strategie in jouw bedrijf.

Frans Timmers, met jarenlange ervaring met strategische vraagstukken in de groente-fruit en sierteelt sector

Ik ondersteun je op een pragmatische manier bij het structureren en verbeteren van je organisatie en het realiseren van je droom. De reden waarom je ooit bent gaan ondernemen. Weet je dit nog? Past dat wat je nu doet nog steeds bij deze droom?

Ik ondersteun jouw onderneming met bedrijfskundig advies en ben bereikbaar voor al je strategische maar ook praktische ondernemersvragen.

Ik help je graag met succesvoller ondernemen. Basis hiervoor is een samenwerking waarin er voldoende ruimte en vrijheid is om transparant en ondubbelzinnig onderwerpen met elkaar te kunnen bespreken. Dit traject is alleen succesvol wanneer jij als ondernemer bereid bent je vragen uit te spreken en je kwetsbaarheden te laten zien. Integriteit en weten wat we aan elkaar hebben zijn voor mij essentiële kernwaarden.

HKB wordt ingeschakeld als…

  • – er visie en strategie ontbreekt in een bedrijf
    – opvolging naar een volgende generatie gaat plaatsvinden
    – een strategische samenwerking met een branchegenoot wordt overwogen
    – de rendementen achterblijven
    – en tal van andere ondernemersvraagstukken…

Mijn achtergrond

Mijn werkende leven bestaat voornamelijk uit het tot elkaar brengen van marktpartijen. De verbinding leggen tussen leverancier en klant. Dit niet rigoureus maar met tact voor bestaande relaties en afspraken. Ik richt organisaties en processen in zodat deze goed aansluiten bij de wensen, of zelfs eisen, van de klant. Het komt daarbij nog wel eens voor dat een organisatie daarvoor redelijk “op de schop” moet. Samen met jou als ondernemer beoordeel ik de kansen voor het bedrijf en beoordeel wat ervoor nodig is om deze kansen te verzilveren. En uiteraard begeleid ik je bij het uitvoeren van dit plan.

Oorspronkelijk opgeleid als accountant ging ik me als snel interesseren voor de commerciële kant van organisaties. Daar waar de deals werden gemaakt en daar waar een stevig beroep werd gedaan op de flexibiliteit van de organisatie. Juist door mijn financiële en procesmatige achtergrond zag ik snel wat er intern moest gebeuren om nog beter aan de vraag van de klant te voldoen.

Ik werkte voor grote coöperaties, familiale en private ondernemingen in met name de groente-fruit en sierteelt sector. Mijn klanten waren bijvoorbeeld de grotere retailers zoals Jumbo, Kaufland en Tesco. Deze klanten kwamen met toenemende wensen (en later ook eisen) op het gebied van kwaliteit, prijs en leverbetrouwbaarheid. Eisen waar destijds de organisaties, waar ik voor werkte, niet voor ingericht waren. Het was mijn uitdaging om de organisaties zodanig in te richten dat er op een resultaatgerichte wijze aan de vraag van de klant voldaan kon worden.

Ik kan wel zeggen dat de jaren in de groente-fruit en sierteelt sector mij hebben gevormd. Ik mocht in veel bedrijven binnenkijken en kreeg de kans voor die bedrijven het verschil te maken. Een nauwere samenwerking tussen de onderdelen van de bedrijfskolom was en is daarbij vaak een essentieel onderdeel.

Doordat ik met name voor coöperaties, familiale en private bedrijven werkte, opereerde ik altijd dicht op de eigenaren van de organisatie. Met hen stippelde ik de koers uit maar was tegelijkertijd verantwoordelijk voor de uitvoering. Ik voelde me vaak “een ondernemer in loondienst”.

Ik krijg energie van het werken met mensen en hun drijfveren. Een “kan niet” bestaat voor mij eigenlijk niet. Ik ga graag met je in gesprek over de uitdagingen waarvoor jij je gesteld ziet.

De HKB methode

𝐖𝐚𝐭 𝐤𝐚𝐧 𝐇𝐊𝐁 𝐧𝐨𝐮 𝐞𝐢𝐠𝐞𝐧𝐥𝐢𝐣𝐤 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐦𝐢𝐣 𝐛𝐞𝐭𝐞𝐤𝐞𝐧𝐞𝐧?

Bedrijfsadvies, coaching, sparringpartner: vele bedrijven doen iets met advies aan bedrijven en ondernemers. En iedereen zegt daarin net weer wat anders.

Niet zo gek dat het daardoor voor veel ondernemers onduidelijk is wat bedrijfsadvies nou precies inhoudt.

Wij houden het graag duidelijk en transparant. Wij ondersteunen ondernemers door middel van de inzet van onze 𝐇𝐊𝐁 𝐌𝐞𝐭𝐡𝐨𝐝𝐞: 4 stappen om jouw bedrijf te laten groeien en jouw je doelen te laten behalen. Na een fase waarin we samen de strategie bepalen, gaan we echt samen aan de slag met uitvoering van die strategie.

In onze methode blijven we praktisch maar zorgen er ook voor dat alle relevante onderwerpen aan bod komen.

Je zult het ervaren als een traject waarin je eindelijk de gelegenheid hebt om stil te staan bij de ontwikkeling van jouw bedrijf en jij als ondernemer.

Uiteindelijk doel is om jou met meer plezier, rust en succes te laten ondernemen!

Op weg naar jouw strategie

💭 We starten met jouw 𝐝𝐫𝐨𝐨𝐦: Waarom jij ooit met ondernemen bent begonnen en wat jij met jouw bedrijf wil bereiken. Wat zijn jouw kernwaarden en jouw drijfveren. Door die vragen goed te beantwoorden, kunnen we de doelen stellen voor jouw bedrijf om die dromen ook daadwerkelijk waar te maken.

📊 Nu we weten wat de doelen zijn, kunnen we 𝐚𝐧𝐚𝐥𝐲𝐬𝐞𝐫𝐞𝐧 hoe we deze waar kunnen maken, en tegelijkertijd ook waarom dit nu nog niet lukt. Samen onderzoeken we de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf en beschrijven de belangrijkste kansen en bedreigingen om de doelen te kunnen bewerkstelligen. We doorlopen hierbij alle onderdelen van het bedrijf en de bedrijfsvoering. Onder andere kijken we naar de toegevoegde waarde van jouw product of dienstverlening en analyseren we of deze nog steeds goed aansluit bij de doelgroep.

🖼 Met een goed beeld van het huidige staat van jouw bedrijf, bepalen we samen de 𝐬𝐭𝐫𝐚𝐭𝐞𝐠𝐢𝐞 en zetten de acties uit om het bedrijf te verbeteren. Geen grote rapporten of lange lijsten, maar jouw plan op één pagina. Dit doen we door middel van de 𝐇𝐊𝐁 𝐒𝐭𝐫𝐚𝐭𝐞𝐠𝐢𝐞𝐤𝐚𝐚𝐫𝐭, waarmee we alle doelen en acties vastleggen. Deze acties zijn concreet en in volgorde, zodat jij en jouw medewerkers weten welke stappen jullie op ieder moment moeten zetten.

De Strategiekaart krijgt een prominente plek in je bedrijf en vormt de “roadmap” voor het komende jaar.

De uitvoering van de jouw strategie

📈 De strategie maken is een eerste stap, deze ook uitvoeren de tweede.

Wij blijven niet langs de zijlijn, maar ondersteunen jou en jouw mensen met het uitvoeren van de acties. We zetten onze kennis en ervaring in waarbij je volledige gebruik kunt maken van al onze ontwikkelde instrumenten. In dit traject is overigens voldoende gelegenheid voor andere actuele, aandachtvragende onderwerpen.

Een sparringpartner wanneer het kan, maar de daadkrachtige adviseur wanneer het moet. En dat op het tempo dat bij jou en jouw bedrijf past.

Zo maken we samen met jou het verschil en zorgen er voor dat je jouw doelen gaat halen, en je dromen gaat waarmaken.

Wil jij jouw bedrijf laten groeien en jouw dromen waarmaken? Wacht dan niet langer en neem contact met mij op.

Bijdragen

Meer nieuws
HKB

Weet u wat 1 dag in uw bedrijf kost?

Bezig zijn met je administratie of je financiën is vaak een hinderlijke onderbreking van het ondernemerschap. Toch helpt het om daadwerkelijk te weten wat er nou in en uit jouw bedrijf gaat, en zorgt dit inzicht er juist voor dat jij gemakkelijker vooruit kunt kijken en beter kunt voorspellen wat dat met jouw bedrijf doet. Hoe? Dat leggen we je graag uit!

Lees verder »
HKB

HKB en familiebedrijven

Familiebedrijven hebben een aantal kenmerken waardoor dingen net iets anders gaan dan bij andere bedrijven. Belangen kunnen nogal eens verschillen en de emotie ligt vaak wat meer aan de oppervlakte. Deze dynamiek vraagt om begrip voor wat er binnen een familiebedrijf gebeurt en een specifieke aanpak wanneer het gaat om strategiebepaling, overdracht of waardering.

Lees verder »

Wilt u vrijblijvend kennis maken met Frans Timmers en de HKB Methode?

Dat kan! Neem via het contactformulier contact met ons op.

Wij nodigen je graag uit voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek, waarin wij je alles vertellen over onze werkwijze en wat dit voor je gaat opleveren!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.