Wat verandert er voor de klant?
Je hebt een concreet groeiplan opgesteld, het draagvlak is binnen je organisatie aanwezig en de bijbehorende doelstellingen zijn geformuleerd. Alle lichten staan op groen om je processen dusdanig anders in te richten om de doelstellingen voor het komende jaar te gaan halen. Maar wat verandert er voor jouw klant?
Bij het anders inrichten van jouw processen dien je je niet blind te staren op wat er intern gaat veranderen maar ook zeker wat dit inhoudt voor jouw klanten. Het bedienen van klanten is de levensader van ieder bedrijf, zonder klanten creëer je geen omzet en daarmee heeft jouw bedrijf geen bestaansrecht. Het is belangrijk dat je bij het wijzigen van jouw producten/diensten aanbod uiterst zorgvuldig te werk gaat. Denk ook bij elke interne koerswijziging goed na wat de impact wordt voor de klant, en net zo belangrijk: hoe je dit met hen communiceert.
Durf keuzes te maken in wat de prioriteiten van jouw producten/diensten moeten zijn om in dienst te staan van jouw doelstellingen! Welke ongemakken van de klant moeten ze verzachten? Wat wordt voor hen de toegevoegde waarde van jouw product/dienst waardoor ze klant willen blijven?
Enkele stellingen die hierbij helpen zijn:
- – Gaan we voor voldoende kwaliteit of de allerbeste kwaliteit?
- – Maken we een standaard product/dienst of bieden we maatwerk?
- – Concentreren wij ons op ‘dozen schuiven’ of bieden we complete ontzorging?
Er is niet een stelling goed of fout, wel moet je ervoor zorgen voor dat jouw keuzes in dienst staan van het grotere geheel en goed passen binnen het bedrijfsimago dat je wilt opbouwen. Zo ben je in jouw communicatie glashelder naar je klant en weten zij wat ze van jouw bedrijf kunnen verwachten.
Want voor alles binnen dit onderwerp geldt:
“Wie kiest wordt gekozen!”
Vorige stap: Welke gevolgen moeten jouw plannen hebben?
Volgende stap: Wat moet er binnen de organisatie veranderen?