Frans Timmers

Frans is zelfstandig bedrijfskundig adviseur bij HKB. Hij neemt een vracht aan ervaring op relevante gebieden van het ondernemerschap mee.

Graag stelt Frans zich aan u voor!

Waar ben je het meest trots op?

In mijn tijd bij FloraHolland, maar ook later bij andere bedrijven in de Agri & Foodsector waar ik werkte, werden we geconfronteerd met een verandering van een aanbodsgerichte naar een vraaggeoriënteerde marktomgeving en een toenemende macht van klanten. Het landschap veranderde en de sector werd meer en meer afhankelijk van grote, internationale supermarktketens en handelsorganisaties.

Onze traditionele commerciële verkoopmethoden bij FloraHolland sloten niet meer aan bij de wensen van deze doelgroep. Deze groep klanten heeft heel specifieke eisen op het gebied van kwaliteit, prijs en leveringsbetrouwbaarheid. Zij konden, begrijpelijkerwijs, niet meer uit de voeten met het systeem van de veilingklok.

Samen met deze klantengroep ontwikkelde en implementeerde ik nieuwe samenwerkingen en bijbehorende methoden die wel effectief bleken en voor beide partijen een win-win waren. Zo bleven we als organisatie in staat om te voldoen aan de wensen van de klant op het gebied van consistentie in prijs, kwaliteit en logistiek. Een ontwikkeling die niet op zich stond. De groente en fruit sector in Nederland kende een soortgelijke ontwikkeling die zowaar nog veel stormachtiger is verlopen en waar ik ook de nodige ervaring mee heb opgedaan.

 

Frans Timmers

Welke quote past bij jou en kun je deze toelichten?

Ooit zei een opdrachtgever “Frans komt niet alleen voor een gezellig bakje koffie”. Beseffende dat een goede verstandhouding de basis is voor succes, ben ik resultaatgericht en wil ik oprecht mensen en organisatie vooruit helpen.

Wat heb je met het KMO?

Ik heb vanuit diverse “kleinere” organisaties mogen werken met grote, vaak internationale, klanten. Altijd werden we geroemd om onze flexibiliteit. Daar zit volgens mij ook zowel de sterke kant als de zwakke kant van het KMO. In het “flexibel zijn” gaat nogal eens de winstgevendheid en de bekende “stip op de horizon” verloren. Een HKB adviseur is die sparringpartner die je hierin scherp houdt.

Daarnaast breng ik bedrijfskundige kennis en ervaring mee in het bedrijf. Een aanpak die leidt tot een lange termijn visie met een toenemende waarde van het bedrijf. Dit uiteraard altijd met de droom van de ondernemer als uitgangspunt.

Welke HKB Kernwaarde past echt bij jou?

Tastbare toegevoegde waarde leveren. Een goed gesprek is fijn maar mijn inzet voor uw bedrijf moet u ook iets opleveren. Dat kan zijn in de zin van resultaat of succes maar kan ook liggen op het gebied van plezier hebben in uw ondernemerschap. We evalueren onze samenwerking regelmatig om zo te borgen dat deze toegevoegde waarde ook geleverd wordt.

Wat doe je graag in je vrije tijd?

Ik praktiseer graag de bourgondische levensstijl. Dat doe ik met mijn gezin maar ben ook altijd op zoek naar nieuwe ontmoetingen. Ik ben van nature nieuwsgierig naar datgene wat de ander beweegt.