Voorkom dealfever: tips voor een gezond overnametraject

Veel ondernemers starten vol verwachtingen en wensen aan een overnametraject. Ze gaan op zoek naar kandidaten, voeren gesprekken en denken na over ‘de prijs’. Ze zien zichzelf al als eigenaar van het nieuwe grotere bedrijf.

Maar dan slaat de dealfever (overnamekoorts) toe. Dealfever is een van de meest gevreesde ziektes onder overnameadviseurs. Het zorg namelijk voor ontevredenheid na afronding of afketsen van een deal. Dit is een van de meest voorkomende redenen dat overnames voor kopers mislukken. Luchtkastelen leveren over het algemeen weinig rendement op.

 

 

 

Wat is dealfever?

Maar wat is dealfever dan precies? Het is het effect van in enthousiasme meegesleept worden in een overnameproces, en het verlies van een kritische visie op de werkelijke synergie doelen. Als je besmet bent met dealfever, dan wordt het slagen van de deal het hoogste doel, in plaats van de (strategische) redenen die voor het bedrijf de aanleiding waren om überhaupt op overnamepad te gaan. Dealfever kan verschillende oorzaken hebben. Soms is het persoonlijk gewin (vaker bij managers) maar in een aantal gevallen ook beoogde maatschappelijke status (vaker bij ondernemers).

De emotie, en vaak het persoonlijk belang neemt de overhand in een overname proces. Het overnamepad verandert in een jachtveld en de jager laat zich blind leiden door zijn droom en de wil om de deal te laten doorgaan. En als het de ondernemer zelf niet is, dan is het wel zijn management die vol verwachting op promotie wacht, of een adviseur die zijn bonus al op de bankrekening bijgeschreven ziet.

In een proces met dealfever zie je dat mogelijke integratieproblemen of slechte aspecten van een overnamekandidaat van tafel geveegd worden. Er wordt een te hoge prijs betaald en beslissingen worden niet goed afgewogen. Uiteindelijk wordt een slechte deal gesloten die vaak tot waardevermindering leidt en in sommige gevallen zelfs tot faillissement.

Paardenmiddel VS. Waardemiddel

Er is geen wondermiddel tegen dealfever. Er zijn wel een aantal methodes om je te wapenen tegen dealfever. Deze komen in hoofdlijn neer op het volgende:

 

  1. Blijf tijdens een verkoop of koopproces in langetermijnstrategieën denken. De deal moet korte termijn ‘risicoarm’ zijn, en over middellange termijn en langere termijn echte waarde creëren.
  2. Start met het vastleggen van het ‘waarom’ van een overname: waarom past   een overname in je bedrijfsstrategie?
  3. Zorg voor een pijplijn met kandidaten. Start op tijd met identificeren van mogelijke kandidaten en zorg voor keuzemogelijkheid. Wed nooit op een optie, maar spreid je kansen
  4. Werk met scenario’s om de waarde van een bedrijf voor jouw bedrijf te bepalen. Maak inzichtelijk welk scenario waarde creëert, en welk scenario waarde vernietigt
  5. Laat de waarde leidend zijn in een overnameproces, niet de prijs.
    Focus al voor de overname op de integratie. Die is belangrijker dan de deal zelf.
  6. Blijf spiegelen met een of meerdere onafhankelijke personen. Blijf je afvragen of je resultaten gaat bereiken met de deal.
  7. Doe goed onderzoek naar het over te nemen bedrijf.
  8. Neem een ervaren overnameprofessional in de arm

HKB hanteert bij overnameprocessen een overzichtelijk vijf-stappenmodel. Afhankelijk van de situaties beslissen we samen met onze opdrachtgevers welke stappen van toepassing zijn.

  1. Zoekfase
  2. Biedingsfase
  3. Onderhandelingsfase
  4. Controle & contractfase
  5. Integratiefase

HKB adviseurs zijn lid van de BOBB, DCFA en NIRV.

Wil je meer informatie over bedrijfsovername?