7 best-practices voor een bestendige franchisenemer-franchisegever relatie
Een franchiserelatie hoort win-win te zijn. Alleen in die situatie ontstaat er een vruchtbare samenwerking en zijn beide partijen in staat haar investeringen terug te verdienen.
Een relatie is in evenwicht wanneer zowel franchisegever als franchisenemer na afloop van de contractperiode de samenwerking verlengt.
In deze blog staan 7 best-practices beschreven voor een langdurige en bestendige franchisegever-franchisenemer relatie.
1: Concurrentie voordeel
De formule biedt een concurrentie voordeel en de franchisegever weet de waarde van dit voordeel goed te communiceren naar de deelnemers. Misschien is er sprake van een super sterk merk of worden er unieke producten aangeboden. Deze voordelen maken het voor franchisenemers aantrekkelijk om te blijven.
2: Communicatie
Binnen een volwassen relatie wordt op een transparante, duidelijke en eerlijke manier gecommuniceerd. Hierbij is aandacht voor het individu en wordt er geluisterd naar feedback. Dit zorgt voor begrip en vertrouwen.
3: Support
De aangeboden support is van goede kwaliteit. Denk daarbij aan trainingen, back office ondersteuning, inkoop, marketing en de ondersteunende systemen. Gebrekkige support kan voor ontevredenheid zorgen.
4: Autonomie
Er is een goede balans tussen regelgeving en autonomie. Te weinig autonomie en onevenredige regels zullen het ondernemerschap van de franchisenemer aantasten, maar teveel autonomie kan tot het buigen van de regels en voortdurende discussies leiden. Voor startende franchisenemers zijn voldoende handvatten aanwezig, zodat ook zij meteen succesvol zijn.
5: Conflicten
Geen enkele relatie is conflictvrij; binnen een goede samenwerking wordt de confrontatie met elkaar aangegaan. Bij startende, kleinere organisaties zijn franchisenemers over het algemeen meer emotioneel betrokken bij het reilen en zeilen. De lijnen lijken kort en afwijkingen ten opzichte van de voorgehouden koers komen in de beginfase relatief vaker voor.
6: Gedeelde waarden
De neuzen staan dezelfde kant op. Visies en waarden worden met elkaar gedeeld en komen voor het overgrote deel overeen. De overlap zorgt voor wederzijds begrip en een constructieve werkhouding.
7: Het managen van verwachtingen
Wees vanaf het begin af aan helder over wederzijdse verwachtingen. Dit zowel over het commerciële succes als over de aard van de samenwerking en in hoeverre er ruimte is voor een individuele aanpak.
Tal van onderwerpen waar beter vooraf over nagedacht kan worden dan op het moment zelf.
Mis je niet iets?
Allemaal leuk en aardig, maar wat als het financieel gezien niet goed genoeg is? Wat zijn dan de mogelijkheden van een franchisegever om haar formule op een realistisch niveau aan te (blijven) bieden? Waarom zou een franchisenemer dan blijven?
Het is en blijft een zakelijke relatie en wanneer het financiële perspectief ontbreekt of niet duidelijk is, is dat uiteraard een reden om de samenwerking niet te vervolgen. Het is essentieel om een goed werkende formule aan te bieden. Dat in combinatie met bovenstaande best-practices zal zorgen voor een succesvolle samenwerking.
Over de auteur:
Ellis van de Kerkhof studeerde dit jaar succesvol af aan de Universiteit van Tilburg. Binnen haar master Strategic Management voerde zij, in opdracht van de franchiseorganisatie HKB, een afstudeeronderzoek uit naar hoe de loyaliteit van franchisenemers wordt beïnvloed.
Meer weten over hoe HKB met deze specifieke problematiek omgaat?
Plan een telefonisch kennismakingsgesprek met Fred Gietman, franchisemanager bij HKB.