Het nut van plannen
Zou er iemand plannen dat hij mislukt of failliet gaat? Of gaan bedrijven failliet omdat ze niet plannen? Als je niet weet welke kant je op wilt, hoe weet je dan of je jouw doel zult bereiken. Een kleine vergelijking: als je met vakantie gaat, gebruik je een navigatie-systeem of een kaart om bij de bestemming te komen. Veel ondernemers sturen voor de richting van hun bedrijf nog steeds op hun onderbuik gevoel. Zou dat komen omdat de bestemming niet altijd duidelijk is?
Als je zegt dat je niet vooruit plant, omdat zaken toch altijd anders lopen, dan moet je eens denken aan het volgende voorbeeld van Steven Covey (De 7 eigenschappen van effectieve families, 2007):
Piloten gebruiken een vluchtplan voor elke vlucht die uitgevoerd wordt. Maar, door
weersomstandigheden, andere vliegtuigen in de buurt, informatie van verkeerstorens en technische mankementen aan hun vliegtuig, moeten ze vaak van de geplande koers
afwijken. Sterker nog, negentig procent van de tijd wijken ze af van de geplande koers. Maar, dit verandert het originele vluchtplan niet, en als de condities het toelaten, dan keren ze zo snel als mogelijk terug naar het plan. Dat is namelijk de bewezen beste manier om op de geplande plaats van bestemming te komen.
Zou je aan boord van een vliegtuig naar jouw vakantiebestemming vliegen als je wist dat jouw piloot geen duidelijk vluchtplan had? De piloot zou bij zichzelf kunnen denken: ‘ik kom er wel, misschien linksom of rechtsom, en misschien met te weinig brandstof’. Vergelijk dat met de ‘het komt wel goed….’ gedachte. Maar zou je als passagier afhankelijk willen zijn van het risico dat hij dan neemt?
Daarom is het maken van een ondernemingsplan zo belangrijk. Het ontwikkelingsproces laat je nadenken over de route die je gaat volgen. Het denkproces is misschien nog wel belangrijker dan het uiteindelijke document.