U wilt een SWOT analyse opstellen. Voordat u dat kan doen, moet u eerst nadenken over verschillende aspecten binnen het bedrijf. De SWOT analyse is immers een deel van het ondernemingsplan dat u voor ogen heeft voor uw bedrijf. Het doel van het ondernemingsplan moet helder zijn. Er kunnen verschillende redenen zijn dat u een ondernemingsplan wilt schrijven voor uw bedrijf. U wilt bijvoorbeeld uw ambitie helder krijgen. Het is ook mogelijk dat u wilt weten wat voor gevolgen uw ambitie voor u heeft. Een andere reden kan zijn dat u wilt weten hoe u uw bedrijf in moet richten. Of u wilt gewoonweg meer grip krijgen op uw bedrijf.
Om een goed plan op te kunnen stellen zult u eerst moeten bepalen wat u nu eigenlijk doet binnen uw bedrijf. U zult moeten vaststellen wat uw product of dienst is en aan welke doelgroep deze geleverd wordt. Waarom heeft de klant juist uw bedrijf nodig?
U stelt de vraag: ‘Waar creëer ik waarde mee voor mijn klanten?’. Het is hierbij belangrijk dat u een goed idee heeft waarmee u zich onderscheidt van de concurrentie. Op welke aspecten bent u beter dan de rest? Deze aspecten kunnen op gebied vallen van prijs, productkwaliteit, verkrijgbaarheid, productassortiment, functionaliteit, services, zichtbare samenwerking en merkbeleving.
Het is ook belangrijk dat u een idee heeft hoe uw bedrijf op de lange termijn waardevol is. De klant betaalt voor een product of service en heeft daar baat bij. Doordat de klant baat heeft bij uw service of product wordt uw verdienmodel zichtbaar. Dit verdienmodel moet op de lange termijn renderen. Dit zorgt voor een duurzame waarde van uw bedrijf.