Wat is de huidige situatie van jouw bedrijf?

Het is altijd belangrijk om eerst te kijken naar de huidige situatie van jouw bedrijf, voordat je zaken wilt gaan veranderen. De meest geschikte vorm waarin je dat kunt doen is een zogenaamde ‘SWOT analyse’. Deze analyse geeft inzicht in de sterkte en zwakte en de kansen en bedreigingen van jouw bedrijf. Hieronder wordt de SWOT analyse toegelicht.

SWOT analyse

Je wilt een SWOT analyse opstellen. Voordat je dat kan doen, moet je eerst nadenken over verschillende aspecten binnen het bedrijf. De SWOT analyse is immers een deel van het ondernemingsplan dat je voor ogen hebt voor jouw bedrijf. Het doel van het ondernemingsplan moet helder zijn. Er kunnen verschillende redenen zijn dat je een ondernemingsplan wilt schrijven voor jouw bedrijf. Je wilt bijvoorbeeld jouw ambitie helder krijgen. Het is ook mogelijk dat je wilt weten wat voor gevolgen jouw ambitie voor jou heeft. Een andere reden kan zijn dat je wilt weten hoe je jouw bedrijf in moet richten. Of je wilt gewoonweg meer grip krijgen op jouw bedrijf.

Om een goed plan op te kunnen stellen zult u eerst moeten bepalen wat u nu eigenlijk doet binnen uw bedrijf.  U zult moeten vaststellen wat uw product of dienst is en aan welke doelgroep deze geleverd wordt.  Waarom heeft de klant juist uw bedrijf nodig?

Je stelt de vraag: ‘Waar creëer ik waarde mee voor mijn klanten?’. Het is hierbij belangrijk dat je een goed idee hebt waarmee je je onderscheidt van de concurrentie. Op welke aspecten ben je beter dan de rest? Deze aspecten kunnen op gebied vallen van prijs, productkwaliteit, verkrijgbaarheid, productassortiment, functionaliteit, services, zichtbare samenwerking en merkbeleving.

Het is ook belangrijk dat je een idee hebt hoe jouw bedrijf op de lange termijn waardevol is. De klant betaalt voor een product of service en heeft daar baat bij. Doordat de klant baat heeft bij jouw service of product wordt jouw verdienmodel zichtbaar. Dit verdienmodel moet op de lange termijn renderen. Dit zorgt voor een duurzame waarde van jouw bedrijf.

Interne SWOT analyse

Nadat er goed is gekeken naar de voorgaande aspecten, kun je met de SWOT analyse beginnen. De SWOT analyse begint intern. Er wordt onderzoek gedaan naar de competenties waarover het bedrijf beschikt. Met als doel een inzicht krijgen in welke competenties een concurrentievoordeel in zich kunnen hebben. Hierbij kijk je eerst naar de huidige financiële trend van het bedrijf. Hieruit is goed af te lijden hoe het bedrijf er precies voorstaat.

Daarna kun je ook kijken hoe de financiële trend met betrekking tot jouw klanten er voor staat. Hierbij vraag je jezelf af: ‘Wie zijn mijn belangrijkste klanten? Wordt deze klant steeds belangrijker of juist minder belangrijk? Hoe afhankelijk ben ik van deze klanten?’ De omzetten door de klanten kunnen worden geanalyseerd. Met behulp van deze analyse kunnen alle voorgaande vragen worden beantwoord.

Als je de financiële ontwikkelingen van jouw bedrijf bekijkt, kun je je afvragen hoe goed deze processen eigenlijk zijn. Een antwoord volgt uit de procesanalyse en de sociaal-kapitaalanalyse. Deze analyses geven een goed inzicht hoe het er per onderdeel voorstaat binnen jouw bedrijf.

Externe SWOT analyse

Als de interne analyses gedaan zijn, kom je bij het externe deel van de SWOT analyse. Hierbij kijk je eerst naar de ontwikkelingen die gaande zijn in de maatschappij. Deze kun je het beste analyseren met behulp van het DESTEP analyse. Deze analyse kijkt naar de ontwikkelingen in de maatschappij op het gebied van demografie, economie, sociaal-maatschappelijk, techniek, economie, en politiek/juridisch.

Het is ook belangrijk dat je een duidelijk beeld heeft hoe jouw bedrijf er voorstaat op de markt. Om dit te testen wordt de MaBa analyse van McKinsey gedaan. Hierin wordt geanalyseerd hoe aantrekkelijk de markt is. Een markt is aantrekkelijk als deze nog voldoende groeit of als jouw concurrentiepositie gunstig is. De uitkomst van deze analyse geeft een score weer met wat je het beste kunt doen met uw specifieke product.

Confrontatiematrix

Als je al de voorgaande stappen hebt gedaan, kun je deze invullen op het SWOT formulier. Vervolgens wil je de overlappingen van het formulier prioriteren. Dit kun je doen door de confrontatiematrix in te vullen met waardes. Als je deze matrix helemaal hebt ingevuld, krijg je een inzicht in de belangrijkste sterke en zwakke punten. Hier kun je duidelijk zien waar de meeste kansen en bedreigingen liggen.

Wil je meer weten over het goed in kaart brengen van je bedrijf, of hulp bij het inzetten van veranderingen? Stel je vraag via bijgaand formulier en we nemen  binnen 24 uur contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.