Hoe maak je jouw plan succesvol?

Het maken van een goed plan vraagt tijd en inspanning. Hoe kun je jouw ambitie en verlangens concreet vastleggen op een stuk papier? En hoe zorg je dat jouw plan succesvol gedragen wordt door iedereen binnen je bedrijf? Het is daarom belangrijk een duidelijk doel te hebben, voordat je jouw plan gaat uitschrijven.

Een geslaagd plan moet jou en je bedrijf ondersteunen om de doelen te bereiken en uitgesproken ambities te behalen. Daarom is het commitment binnen je bedrijf onmisbaar. Betrek de juiste mensen in de ontwikkeling van het plan. Dit zorgt voor draagvlak en creëert een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid.

Een succesvol plan is:

verbindend op diversen lagen; het plan moet duidelijk omschrijven welke processen er binnen de organisatie veranderen tijdens het realiseren van jouw doel. Als je op klantniveau iets wilt veranderen heeft dat een financieel effect, maar waarschijnlijk ook binnen je secondaire processen.

in de taal van de organisatie; het gehele bedrijf moeten begrijpen wat je met jouw plan wilt bereiken en moeten zich ermee kunnen identificeren. Je zal samen met iedereen binnen het bedrijf jouw plan moeten gaan behalen.

ondersteunend en dynamisch; het is een rode draad waarin jouw ambitie omschreven staat. Laat jouw doel leven binnen de organisatie!

gebouwd op het fundament van je bedrijf; een op zichzelf staand plan zal weinig draagkracht krijgen binnen een bedrijf. Zorg daarom dat je plan altijd een verlengde is van je bedrijf. Wat is jouw ambitie en welke doelen moet je stellen om deze te bereiken?

Wat is er mooier dan plannen maken die uiteindelijk ook nog allemaal uitkomen? Voor HKB is het maken van een plan de eerste stap richting succesvoller ondernemen. Doelen stellen zonder plan blijven vaak maar wensen.

‘Als je blijft doen wat je doet, blijf je krijgen wat je krijgt.’

– Rob Kimpen

 

Vorige stap: Wat is jouw plan voor 2020?

Volgende stap: Welke gevolgen moeten jouw plannen hebben?