Welke investeringen zijn er nodig om jouw plan succesvol te maken?
Je bent al heel eind! Je hebt je plan geformuleerd, draagvlak gecreëerd, weet wat je wil gaan bereiken, wat het voor je klant betekent, én wat hiervoor binnen jouw organisatie moet gaan gebeuren. Nu komt de laatste, en misschien wel de belangrijkste stap: hoe ga je dit voor elkaar krijgen?
Een nieuw plan betekent vrijwel zeker dat er investeringen nodig zullen zijn. Wat voor investeringen dit zijn, hangt af van jouw plan. Wil je een nieuwe doelgroep bereiken? Dan zou marketing een goede optie kunnen zijn. Maar wil je een nieuw product op de markt gaan brengen? Dan zul je meer moeten gaan focussen op de innovatieprocessen binnen jouw bedrijf. Het belangrijkste is dat jouw investeringen matchen met jouw plan.
Één ding is zeker: wat je plan ook is, om deze te bereiken zul je altijd moeten gaan investeren in je personeel. Of je doel nu is om klanttevredenheid, productiviteit, of marge te verhogen: het is belangrijk dat jouw personeel de juiste kennis en vaardigheden in huis heeft om aan te sluiten op de nieuwe doelstellingen. Wanneer dat niet het geval is, zul je je plan nooit kunnen uitvoeren; zij zijn inmiddels degenen die de motor draaiende houden. Zowel investeringen in kwantiteit als kwaliteit van je personeel zullen hiervoor essentieel zijn.
Vergeet ook niet: blije medewerkers betekenen blije klanten! Wanneer jouw medewerkers de juiste kennis in huis hebben, zijn zij gemotiveerder, productiever, én beter in wat ze doen, wat jouw klant uiteindelijk ten goede komt. Kortom: wat je plan ook is, doe de juiste investeringen, en vergeet daarbij niet je personeel te betrekken. Dan wordt je plan pas echt een investering voor de toekomst.
Vorige stap: Wat moet er binnen de organisatie veranderen?