De visie van Rob op 2019!
Er is veel gebeurd het afgelopen jaar. HKB heeft vier nieuwe collega’s mogen verwelkomen, een nieuwe huisstijl en naam gelanceerd en verhuisd naar een prachtige locatie in Veldhoven. En als klapper op de vuurpijl heeft de groei van HKB ervoor gezorgd dat we in 2018 onze 75e klant konden verwelkomen. Daarom hebben we Rob Bierens geïnterviewd en gevraagd wat 2019 gaat brengen!
Hoe heb je afgelopen jaar ervaren?
“In drie woorden: positief, ondernemend en met twee voeten op de grond.”
Waarom kies je voor deze woorden?
“We hebben veel gedaan het afgelopen jaar en daarbij kom je er ook steeds achter wat je nòg moet doen. We hebben veel geleerd. Er is een stap gemaakt van een paar jongens met een idee in een gehuurd kantoor boven een fabriek, naar een organisatie met body en een team van 7 man sterk in een nieuw pand te Veldhoven. Daarbij hebben we een lange termijn investering gedaan op meerdere vlakken. We hebben echt serieuze stappen gezet. Onze naam is gewijzigd, we hebben nieuwe diensten en diensten verbeterd. We hebben onze stijl wat losser gemaakt, zo mogen we vanaf afgelopen jaar geen pakken meer aan en zeggen we eigenlijk tegen niemand meer ‘u’.
“Ondernemend omdat bij een grote investering ook veel onzekerheden horen. We hebben verstand van bedrijfskunde, maar onzekerheid is een emotie. Ook wij zijn niet van alles even zeker. Je neemt een berekend risico en dat gaat vaak goed, alleen soms ook niet. Fouten maken en dingen opnieuw moeten doen hoort er nu eenmaal bij. Daar ontkom je niet aan. We hebben ondertussen geleerd dat we zeker verstand hebben van ondernemen, risico’s inschatten en investeringen doen. Onze begeleiding aan klanten heeft daar zeker baat bij.”
“Tot slot met twee voeten op de grond, omdat het team sterk staat. We investeren in vaste mensen ten opzichte van andere bureaus, die alleen maar met externe contacten of zzp’ers werken. We willen alle specialismen in eigen huis hebben en daarbij het kantoor goed bezet. Hierbij werken we planmatig vooruit, om onze doelen te behalen.”
Wat denk je dat 2019 gaat brengen voor HKB?
“Meer focus. Een verhuizing en verbouwing leidt af en toch kost altijd meer tijd. Dus in 2019 meer focussen op groei. Ik kan zelf ook meer tijd vrij maken om aan het bedrijf te werken: de verandering van het kantoor, uitbreiding van het HKB team en verbetering van onze systemen.
Dat gaat ertoe leiden dat we een nog mooier product kunnen aanbieden aan opdrachtgevers en klanten en het aantal vestigingen van HKB zal uitbreiden.”
Wat is je grootste doel om in 2019 te bereiken?
“Een belangrijk doel wat we hebben is 10 kantoren openen. De ambitie is om sneller te kunnen groeien en om dat proces professioneel in de hand te hebben. Het verschil tussen een ambitie en een doel kan je vergelijken als je met een roeiboot naar Engeland wilt over steken. Eerst begin je met oefenen op een vijver. Als dat is gelukt ga je trainen op het IJsselmeer. Zo begin je stapje voor stapje getraind te raken en dat proces ervaart HKB nu ook. Alleen bij groeien hoort groeipijn en ook wij hebben groeipijn. Dat is niet leuk, maar het hoort er wel bij.”
Wat denk je dat 2019 gaat brengen voor Rob?
“Meer focus op werken aan HKB i.p.v. in HKB. Dit betekent dat ik net zo betrokken blijf, alleen meer op hoofdlijn en samen met andere adviseurs optrek om het complete plaatje bij het bedrijf te verzorgen. Voor mezelf: en de goede dingen doen. Vorig jaar bijvoorbeeld zat ik zelf processen te beschrijven, nu doet Max dat.”
Wat is het beste advies dat je jezelf en andere ondernemers zou geven om deze doelen te bereiken?
“Blijven doorgaan. Bij ondernemen hoort tegenslag, en geloven in het doel is de helft van succes. Het kost altijd meer tijd, altijd meer geld en het gaat 10 x fout. Verliezers hebben een excuus en winnaar een plan. Soms moet je plan aanpassen naar plan 1, plan 2 of plan 3. Hierbij is het belangrijk dat je je doel voor ogen houdt!“