Het hebben van een visie en missie is belangrijk, maar om je missie te laten slagen heb je een strategie nodig, een (strijd)plan waarmee doelstellingen kunnen worden gerealiseerd.
In het huidige bedrijfsklimaat is strategie een belangrijk onderdeel van een succesvolle bedrijfsvoering. Met een duidelijke strategie kan jouw bedrijf zich onderscheiden in de markt. In een organisatie met meerdere werknemers, zorgt een duidelijke strategie ervoor dat ‘de neuzen dezelfde kant in staan’ en dat iedereen aan hetzelfde doel werkt. Dit is erg belangrijk en wordt vaak onderschat: de strategie werkt alleen als deze wordt uitgedragen door heel de organisatie.
Je kunt een strategie bouwen door naar je concurrentie te kijken op de markten of de product-markt-combinatie(s) waarop je actief bent of wilt zijn. Dan baseer je de strategie op de zaken waar jouw organisatie echt goed in is en zich kan onderscheiden, ook wel je kerncompetenties. Vaak zijn dat intrinsieke waarden, zaken die op zich weinig met het huidige eindproduct of dienst te maken hebben. Je geeft je strategie zodanig vorm, dat je de concurrent kunt verslaan.
Een andere manier om je strategie te bouwen is om te zoeken naar een manier om zelf een markt te creëren en deze zonder concurrentie op te bouwen. Wat is er nog niet op de markt of wat is een latente behoefte van gebruikers en afnemers. Die latente behoefte kan er zijn zowel in producten als in diensten of een combinatie hiervan.
Er zijn verschillende redenen waarom jouw strategie geen slagingskans heeft.
Samen met jou hou ik rekening met de factoren die het uitvoeren van plannen in de weg staan. Welke zijn dat concreet in jouw bedrijf? Ben je dat misschien zelf? En wat is er voor nodig om een klimaat te creëren waarin plannen echt tot actie leiden.
1. Geef je richting:
• je betreedt een nieuwe markt
• je brengt een nieuwe propositie op de markt
• je gaat een nieuwe organisatie bouwen
2. Doet het invoeren van de strategie pijn:
• er zijn taken die je niet meer doet
• je moet geesteskindjes loslaten
• je gaat functies afschaffen
3. Creëer je urgentie:
• agenda’s worden aangepast
• collega’s gaan vragen stellen
• er ontstaat spanning voor medewerkers
4. Worden er afspraken gemaakt:
• programma’s worden ontwikkeld
• projecten worden opgetuigd
• agenda items zullen veranderen
5. Creëer je duidelijkheid voor iedereen:
• het is simpel uit te leggen
• het is een kort verhaal
• er is geen misverstand over de impact
6. Heb je een afgebakend speelveld:
• jouw processen zijn benoemd en in kaart gebracht
• de domeinen waarop je actief bent zijn benoemd
• is het duidelijk wie welke rol heeft
7. Creëer je een nieuw (strijd)plan:
• Er zijn indicatoren die gevolgd worden
• De meetmomenten zijn bepaald
• En de ‘wat als’ vervolgstappen zijn duidelijk
Een strategisch plan hoeft hierom geen uitgebreid stoffig plan te zijn, maar werkt het beste als een concreet en actiegericht plan, dat je makkelijk kan uitleggen aan iedereen binnen het bedrijf.
Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op.
"*" indicates required fields