Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden HKB / RBBV BV / Brabant Participaties

 

Algemene voorwaarden HKB / RBBV BV / Brabant Participaties
Artikel 1 Definities
1. In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt,
tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
Opdrachtnemer: HKB, (als handelsnaam van RBBV BV)
Opdrachtgever: De wederpartij van opdrachtnemer
Opdracht: De in offerte of opdrachtomschrijving genoemde werkzaamheden die door
opdrachtnemer verricht dienen te worden en de voorwaarden waaronder dit dient te geschieden.

Artikel 2 Algemeen
1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, werkzaamheden,
opdrachten en overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgevers, respectievelijk hun
rechtsopvolgers. Standaardvoorwaarden van de opdrachtgever gelden uitsluitend wanneer deze
door opdrachtnemer zijn aanvaard, met schriftelijke bevestiging.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle opdrachten met
opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
3. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd
mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van
toepassing. Opdrachtnemer en opdrachtgever zullen als dan in overleg treden om nieuwe bepalingen
ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor
zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.

Artikel 3 Offertes
1. Offertes van opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door de opdrachtgever is
verstrekt. De opdrachtgever staat ervoor in dat hij naar beste weten alle essentiële informatie voor
opzet, uitvoering en afronding van de opdracht heeft verstrekt.
2. De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend. De offertes zijn geldig gedurende 30
dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de
aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd, tenzij
anders aangegeven.
3. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege,
alsmede eventuele in het kader van de opdracht te maken kosten, waaronder verzend- en
administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
4. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen
aanbod is opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De opdracht komt dan niet overeenkomstig deze
afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij opdrachtnemer anders aangeeft.
5. Een samengestelde prijsopgave verplicht opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte
van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
6. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

Artikel 4 Ter beschikking stelling van informatie en medewerking
1. De opdrachtgever verstrekt opdrachtnemer tijdig alle documenten, informatie en contacten die
nodig zijn voor een goede uitvoering van de opdracht.

Artikel 5 Uitvoering van de opdracht en het betrekken van derden daarbij
1. Opdrachtnemer voert de werkzaamheden in het kader van de opdracht uit naar beste inzicht,
deskundigheid en vermogen.
2. Voor zover een goede uitvoering van de opdracht dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht
(delen van) het werk door derden te laten uitvoeren. Opdrachtnemer zal dit in overleg met de
opdrachtgever doen.
3. Opdrachtnemer verplicht zich tot maximale inspanning opdat de overeengekomen verplichtingen
en kwaliteit wordt behaald.
4. De opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de werkzaamheden, die door derden
worden verricht voor zover deze zelf een overeenkomst met opdrachtgever is aangegaan.
5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is
uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens, tenzij deze
onjuistheid of onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
6. Indien is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd kan opdrachtnemer de
uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat de
opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
7. Indien door opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingeschakelde derden in het kader van de
opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een door
opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die
medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.

Artikel 6 Wijziging van de opdracht, meerwerk
1. De opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed, indien
partijen tussentijds besluiten tot wijziging van aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en de
daaruit voortkomende werkzaamheden.
2. Indien door toedoen van opdrachtgever tussentijds wijzigingen ontstaan in de opdrachtuitvoering,
zal de opdrachtnemer in overleg met de opdrachtgever de noodzakelijke aanpassingen aanbrengen.
Indien dit leidt tot meerwerk, zal dit als een aanvullende opdracht aan de opdrachtgever in rekening
worden gebracht. De opdrachtnemer is gerechtigd om de extra kosten voor wijziging van de
opdracht aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
3. In afwijking van lid 1 zal opdrachtnemer geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de
wijziging of aanvulling van de opdracht het gevolg is van omstandigheden die aan opdrachtnemer
kunnen worden toegerekend.

Artikel 7 Contractduur; uitvoeringstermijn
1. De opdracht tussen opdrachtnemer en een opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde
tijd, tenzij uit de aard van de opdracht anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk
anders overeenkomen.
2. Is binnen de looptijd van de opdracht voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een
termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de
uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever opdrachtnemer dus schriftelijk in gebreke te stellen.

Artikel 8 Tarieven
1. Indien partijen niet schriftelijk anders zijn overeengekomen, wordt het tarief van de
opdrachtnemer vastgesteld aan de hand van een uurtarief.
2. In het tarief van opdrachtnemer is inbegrepen de kosten van secretariële werkzaamheden en
telefoonkosten. Reistijd wordt 50% van het uurtarief doorberekend. Reis- en verblijfkosten worden
gedeclareerd conform afspraken in de offerte. Voor alle offertes geldt dat alleen de werkelijk
bestede tijd in rekening wordt gebracht en dat bij dreigende overschrijding van meer dan 5% van het
geoffreerde bedrag declaratie plaatsvindt na overleg met opdrachtgever.
3. Bedragen zijn exclusief BTW.
4. Opdrachtnemer heeft het recht om -zonder voorafgaande schriftelijke mededeling- per 1 januari
van ieder kalenderjaar het in de offerte overeengekomen tarief te verhogen met maximaal het door
het CBS verstrekte percentage van de inflatie in het voorgaande jaar.
5. Opdrachtnemer is in geval van prijsstijging, buiten de inflatie, gerechtigd de prijzen te verhogen.
De opdrachtgever is gerechtigd de opdracht te ontbinden indien de verhoging jaarlijks meer dan 10%
bedraagt. Opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de bevoegdheid tot verhoging van
het tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet.
6. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het tarief op grond van lid
6 schriftelijk kenbaar maken. Opdrachtnemer zal daarbij de omvang van en de datum waarop de
verhoging zal ingaan, vermelden.
7. Indien opdrachtgever de door opdrachtnemer kenbaar gemaakte verhoging van het tarief niet
wenst te aanvaarden, is opdrachtgever gerechtigd binnen twee weken na de bedoelde kennisgeving
de opdracht schriftelijk op te zeggen, dan wel de opdracht te annuleren tegen de in de kennisgeving
van opdrachtnemer genoemde datum waarop de tariefsaanpassing in werking zou treden.

Artikel 9 Betalingsvoorwaarden
1. Betaling dient te geschieden binnen twee weken na de factuurdatum, tenzij door de
opdrachtgever en opdrachtnemer anders is overeengekomen. Bezwaren tegen de hoogte van de
declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.
2. Na de vervaldatum is de opdrachtgever in gebreke en heeft opdrachtnemer het recht de wettelijke
handelsrente te berekenen. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het
moment dat opdrachtgever in gebreke is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag,
waarbij een gedeelte van de maand wordt beschouwd als de gehele maand. De kosten van een
herinnering, aanmaning en sommatie wegens het verzuim van de opdrachtgever bedragen 15% van
de factuursom. Dit bedrag komt ten laste van opdrachtgever. Deze kosten betreffen de dekking van
de administratieve gevolgen van opdrachtnemer.
3. Indien de betaling langer dan 1 maand achterwege blijft, kan de opdrachtnemer de uitvoering van
de opdracht opschorten totdat betaling is geschiedt.
4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de
vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
5. Opdrachtnemer heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de
eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en
tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Opdrachtnemer kan, zonder daardoor
in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere
volgorde voor de toerekening aanwijst. Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom
weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden
voldaan.
6. Bij het niet nakomen van de verplichtingen door de opdrachtgever, komen alle ter invordering
gemaakte kosten ten laste van de opdrachtgever, zowel de gerechtelijke als de buitenrechtelijke.

Artikel 10 Afsluiting opdracht
1. De opdracht is in financiële zin afgesloten indien de afrekening door opdrachtgever is
goedgekeurd. De opdrachtgever dient binnen een termijn van 14 kalenderdagen na factuurdatum
hierover te berichten. Indien opdrachtgever niet binnen deze termijn reageert, wordt de afrekening
geacht goedgekeurd te zijn.
2. Alle aan opdrachtgever geleverde zaken blijven eigendom van opdrachtnemer, totdat deze door
opdrachtgever zijn betaald.

Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door opdrachtnemer geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen ontwerpen,
schetsen, tekeningen, films, software, (elektronische) bestanden, enz., blijven eigendom van
opdrachtnemer totdat de opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met opdrachtnemer
gesloten opdrachten is nagekomen.
2. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te
verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten
daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht opdrachtnemer zo snel als
redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
4. De opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren
en verzekerd te houden tegen brand, ontploffing, en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis
van deze verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven.
5. Door opdrachtnemer geleverde zaken, die krachtens het onder 1. van dit artikel bepaalde onder
het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening
worden doorverkocht en nimmer als betaalmiddel worden gebruikt.
6. Voor het geval dat opdrachtnemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen,
geeft de opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan
opdrachtnemer of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de
eigendommen van opdrachtnemer zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.

Artikel 12 Onderzoek, reclames en klachten
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen twee weken na
factuurdatum, doch uiterlijk binnen drie weken na voltooiing van de betreffende werkzaamheden
schriftelijk te worden gemeld aan opdrachtnemer. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd
mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat opdrachtnemer in staat is adequaat
te reageren.
2. Indien een klacht gegrond is, zal opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten zoals
overeengekomen, tenzij dit reeds voor de opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit
laatste dient door de opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol
is, zal opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 16.

Artikel 13 Opzegging
1. Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde eenzijdig beëindigen.
2. Voortijdige beëindiging dient gemotiveerd en schriftelijk bevestigt te worden.
3. Bij voortijdige beëindiging door opdrachtgever heeft opdrachtnemer recht op compensatie van het
geoffreerde werk. De compensatie wordt berekend op basis van het gemiddeld gehanteerde
uurtarief en het aantal effectief gewerkte uren. Gemaakte reis- en overige kosten worden separaat in
rekening gebracht. In geval van opdrachten waarbij maandelijkse declaraties van kracht zijn, vormt
de maandelijkse declaratie + hierboven genoemde kosten het uitgangsbedrag. De voorlopige
resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen onder voorbehoud ter beschikking
worden gesteld aan opdrachtgever.
4. Bij voortijdige beëindiging door opdrachtgever zal opdrachtnemer desgevraagd en in overleg met
opdrachtgever zorg dragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden.
5. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor opdrachtnemer extra kosten met zich
meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening gebracht.

Artikel 14 Opschorting en ontbinding
1. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de opdracht te
ontbinden, indien:
a) Opdrachtgever de verplichtingen uit de opdracht niet of niet volledig nakomt.
b) Na het sluiten van de opdracht opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond
geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond
bestaat te vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de
opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
c) opdrachtgever bij het sluiten van de opdracht verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening
van zijn verplichtingen uit de opdracht en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
2. Voorts is opdrachtnemer bevoegd de opdracht te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden
voordoen die van dien aard zijn dat nakoming van de opdracht onmogelijk of naar maatstaven van
redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins
omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de opdracht
in redelijkheid niet mag worden verwacht.
3. Indien de opdracht wordt ontbonden zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar. Indien opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt
hij zijn aanspraken uit de wet en opdracht.
4. Opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

Artikel 15 Teruggave ter beschikking gestelde zaken
1. Indien opdrachtnemer aan opdrachtgever bij de uitvoering van de opdracht zaken ter beschikking
heeft gesteld is opdrachtgever gehouden het geleverde op diens schriftelijke verzoek binnen 14
dagen in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren. Indien de opdrachtgever
deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor zijn rekening.
2. Indien opdrachtgever, om welke reden ook, na daartoe strekkende aanmaning, alsnog in gebreke
blijft met de onder 1. genoemde verplichting, heeft opdrachtnemer het recht de daaruit
voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, op opdrachtgever te
verhalen.

Artikel 16 Aansprakelijkheid
1. Voor elke door opdrachtnemer aanvaarde opdracht geldt dat sprake is van een
inspanningsverplichting. Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk gesteld worden voor niet
behaalde resultaten. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor tekortkomingen in de
uitvoering van de opdracht die het gevolg zijn van onzorgvuldigheid en ondeskundigheid bij het
uitbrengen van adviezen en het uitvoeren van opdrachten.
2. Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt
tot maximaal het declaratiebedrag. Aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot maximaal het
bedrag van de door de assuradeur van opdrachtnemer in het voorkomende geval te verstrekken
uitkering.
3. In afwijking van hetgeen onder 2. van dit artikel is bepaald, wordt bij een opdracht met een
langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes
maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
4. In geen geval kan aanspraak worden gedaan op vergoeding van schade veroorzaakt door derving
van inkomsten van opdrachtgever (op enigerlei wijze dan ook ontstaan) of op indirecte schade en
gevolgschade.
5. Opdrachtgever kan beroep doen op een tekortkoming in de uitvoering van de opdracht indien
deze binnen drie maanden na afronding van de opdracht door opdrachtgever schriftelijk is kenbaar
gemaakt.

Artikel 17 Vrijwaringen
1. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten
van intellectuele eigendom op door de opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de
uitvoering van de opdracht worden gebruikt.
2. Indien opdrachtgever aan opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of software
etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij
zijn van virussen en defecten.

Artikel 18 Risico-overgang
1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de opdracht zijn, gaat op
opdrachtgever over op het moment waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden
geleverd en daarmee in de macht van opdrachtgever of van een door opdrachtgever aan te wijzen
derden worden gebracht.

Artikel 19 Overmacht
1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd
worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet,
een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de
wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien,
waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat is
de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van opdrachtnemer, ziekte en/of
arbeidsongeschiktheid daarbij inbegrepen.
3. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die
(verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer zijn verplichtingen had moeten
nakomen.
4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de
opdracht opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder van de partijen
gerechtigd de opdracht te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere
partij.
5. Voor zover opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn
verplichtingen uit de opdracht is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is opdrachtnemer gerechtigd om
het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte apart te declareren. Opdrachtgever is
gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke opdracht.

Artikel 20 Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het
kader van hun opdracht van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als
vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de
informatie.
2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, opdrachtnemer
gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden
mede te verstrekken, en opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel
door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is opdrachtnemer niet
gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot
ontbinding van de opdracht op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.

Artikel 21 Intellectuele eigendom en auteursrechten
1. Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt opdrachtnemer
zich de rechten en bevoegdheden voor die opdrachtnemer toekomen op grond van de Auteurswet.
2. Modellen, methodieken en instrumenten die ontwikkeld en/of toegepast worden door
opdrachtgever voor de uitvoering van de opdracht, zijn en blijven eigendom van opdrachtnemer.
Publicatie of andere vormen van openbaarmaking hiervan kan alleen na verkregen schriftelijke
toestemming van opdrachtnemer.
3. Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, opdrachten, ontwerpen,
schetsen, tekeningen, software enz. ten behoeve van de opdrachtgever, zijn te gebruiken door de
opdrachtgever en zijn te vermenigvuldigen door opdrachtgever ten behoeve van eigen gebruik in de
eigen organisatie. Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken mogen niet door opdrachtgever
zonder voorafgaande toestemming van opdrachtnemer openbaar worden gemaakt, of ter kennis van
derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
4. Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen
kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter
kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 22 Overig
1. Gedurende de opdracht en tot twee jaar na beëindiging van een opdracht, is het opdrachtgever
niet toegestaan om professionals die namens of vanuit opdrachtnemer bij de uitvoering betrokken
zijn geweest betaalde werkzaamheden (al dan niet op basis van een dienstverband) aan te bieden.
Op overtreding van deze regel staat een boete van € 100.000,00, zegge: honderdduizend euro.

Artikel 23 Geschillen
1. In geval van geschillen, voortvloeiend uit deze overeenkomst of uit daarop voortbouwende
overeenkomsten, zullen partijen trachten deze in eerst instantie op te lossen met behulp van
Mediation conform het daartoe strekkende reglement van de Stichting Nederlands Mediation
Instituut te Rotterdam, zoals dat luidt op de aanvangsdatum van de Mediation.
2. Indien het onmogelijk gebleken is een geschil als hiervoor bedoeld op te lossen met behulp van
Mediation, zal dat geschil worden beslecht door de bevoegde rechter.
Artikel 24 Toepasselijk recht
1. Op elke opdracht tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing;
ook indien opdrachtgever woonachtig of gevestigd is in het buitenland.

Download als PDF